اتحادیه انقلابی کردستان
Revolutionary Union of Kurdistan
یکشنبه 15 مهر 1403

       

منبر نماز جمعه مسجد مکی زاهدان شاهد انتقادات صریح دولت است

منبر نماز جمعه مسجد مکی زاهدان شاهد انتقادات صریح دولت است
اتحاد انقلابیون کوردستان

مولوی عبدالحمید: اعتراضات نشان دهنده ناامیدی جامعه برای دستیابی به اصلاحات است

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان در نماز جمعه گفت: حضور مردم در خیابان ها و اعتراضات سراسری نشان دهنده بی امیدی آنها به اصلاحات در جمهوری اسلامی است.

مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه زاهدان در روز جمعه ٢١ بهمن ماه، یک روز قبل از٢٢ بهمن چهل و چهارمین سالگرد انقلاب ١٣٥٧ ، گفت: «تبعیض شدید و گسترده ای علیه اهل سنت و زنان ایرانی در چهار دهه گذشته اعمال شده است و با آنها به عنوان شهروندان طبقات دو و سه رفتار شدە .

وی در این زمینه تاکید کرد که با گذشت روز به روز از انقلاب ١٣٥٧، مشکلات و دغدغه های مردم روز به روز بیشتر می شود و بررسی های لازم در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

 

اسماعیل زهی خواستار کنارەگیری نظامیان از سمت های سیاسی شده است. به گفته وی، اکثر مناصب سیاسی جمهوری اسلامی در اختیار نظامیان است.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان که هم‌زمان مدیر مدرسه دینی «دارالعلوم زاهدان» است، در اظهارات خود نسبت به رفتار «به‌‌‌شدت» تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی با شهروندان اهل سنت این کشور انتقاد کرد و گفت، برخلاف ادعای مقامات جمهوری اسلامی، مراکز تصمیم‌گیری مهم کشور و استان‌ها از استخدام کارشناسان و متخصصان اهل سنت خودداری می‌کنند.

وی افزود: مراکزی مانند فرمانداری ها، ادارات آموزش و پرورش و شورای تامین استان ها از جمله نهادهایی هستند که به شدت نسبت به متخصصان اهل سنت تبعیض قائل می شوند.

 

اسماعیل زهی همچنین تاکید کرد که مطالبات مطرح شده از سوی وی فراقومی و فرامذهبی است و از نظر وی «مسئله عمومی کلی ایران بهتر از «مطالبات ملی بلوچستان» است.

 

امام جمعه مسجد مکی زاهدان در بخشی دیگر از سخنان خود نگرانی از تمامیت خاک ایران را نادرست توصیف کرد. وی در این اظهارات به امید خبرهای خوب در آینده اشاره کرد اما توضیح بیشتری نداد.

 

منبر نماز جمعه مسجد مکی زاهدان شاهد انتقاد صریح عبدالحمید اسماعیل زهی از عملکرد مقامات جمهوری اسلامی در هفته های اخیر است. این انتقادها پس از آن آغاز شد که نیروهای حکومت جمهوری اسلامی زاهدان در هفته اول پاییز امسال به سوی مردم زاهدان تیراندازی کردند و در یک روز بیش از 100 شهروند بلوچ را کشتند.

 

این مراسم «جمعه خونین شهدا» نام دارد. به گفته عبدالحمید اسماعیل زهی، مقام معظم رهبری علی خامنه ای مسئول این حادثه هستند.

س. موحەممەدی


1 ساڵ و 7 مانگ و 25 ڕۆژ و 11 کاتژمێر و 50 خوله‌ک له‌مه‌وپێش‌

ده‌رباره‌ی ئێمه به کورتی


لێره‌‌‌ ده‌‌‌رباره‌‌‌ی خۆتان بنووسن به کورتی

په‌یوه‌ندی


ناوه‌‌‌ندی ڕاگه‌‌‌یاندنی یه‌‌‌کێتی شۆڕشگێرانی کوردستان
[email protected]

تۆڕە کۆمەڵایەتیەکان


1- لینکی فه‌‌‌یسبووک
٢/ لینکی یوتوب

٣/ لینکی تویته‌‌‌ر